Свято Миробога

blog

Свято Миробога

Дніпровська громада Рідної Віри "Полум'я Роду" запрошує усіх рідновірів та небайдужих до рідної традиції людей на свято Миробога (Овсень, Туасень, Радогощ), яке проходитиме 22-23 вересня в історико-духовному комплексі "Права" біля р. Орель в заповідній зоні (р-н СМТ Обухівка).

Початок 22-го вересня о 12:00.

План заходу:

22.09

  • Славлення Богів
  • Братина
  • Мале Коло громади

23.09

  • Ранкова Слава
  • Братина
  • Лекція

 

Слов'яни святкують велике свято - Різдво Миробога (Таусень, Овсень) - коли зібрані врожаї, осіннє сонце вже не припікає, дерева готуються до зимового сну, одягаючи на себе яскраве вбрання. Обов'язкові ворожіння на наступний рік. У цей день розігрується казка про богатиря і підземне царство, покликана нагадати про гаснуче Сонце і наступаючу Зиму та посилають птицю предків до Іру.

Інформація про свято

На кожну сонячну точку сонцестояння і рівнодення припадає вмирання одного прояву Сонця і воскресіння в іншому. В річному колі Сонце було Колядою – дитиною, Ярилом – юнаком, Купалом – чоловіком, а його останній період – Мир-дід. На цей період Сонце втрачає свою силу і перебуває все нижче до Землі, а дні стають коротші за ніч. Бога-діда зображують у вигляді богатиря з бородатою головою на Землі, а тіло його якби перебуває під Землею, що наближує цей образ до Велеса. У людському житті Мир відповідає віку в 45-60 років, коли людина може мати онуків і дійсно стає дідом. 1 шестиденний тиждень в календарі – 1 рік, повне коло – 60 років-тижнів.

Федькович О.Ю. з людської оповіді повідомляє, що у Прабога-Вседержителя було чотири сини і дочка. Так от четвертий наймолодший був Лад або Мир, з якого зробили Дмитра. [2, 123]. У нас виникає до цього свідчення тільки питання: чого Лад чи Мир є наймолодшим? Це може бути у тому випадку, якщо Новий рік відзначали з осені.

Обидві складові "Мир" і "Лад" є в імені Володимир, а билинний князь названий Красним Сонечком, бо мітологічно уособлює осінній прояв Сонця. [4, 30].

Складова "Лад" підтверджується Велесовою Книгою у вигляді Бога Лада при структурованому переліку Богів: "Володарі наші єдині єсь: Хорс і Перун, Яро, Купалва, Лад і Дажбо". [1, ВК,8]. Тобто сонячні Боги стоять у наступному чергуванні: Яр – весна, Купало – літо, Лад – осінь, Дажбо – зима.

Велесова Книга зазначає, що Купало править до Митниць (Митнищ): "…і Купалбог, який до Митниці правити має і всячеське омовіння." [1, ВК,38а]. У збірнику норм давньоруського права ХІ-ХІІ ст. "Руська правда" Ярослава Мудрого застосовується слово "мито", що здавна вживалося у торговій практиці. На підступах до міст Київського князівства будувалися застави-фортеці, де уповноважені князем збирачі стягували митні податки за перевезення товарів та прогін худоби. Тобто на осінній період масової торгівлі збирали державну подать з гостей (купців). [1, 163]. Ще одна назва свята пов'язана з Радогостом – Радогощ. Цей Бог є покровителем гостей (купців): "І там були гості старі: верманове, арабове й іні. Се бо ті гості Радогостом чтені. І так брали од кожного з них гостиці (податок)." [1, ВК,14].

На святилище біля села Буші (Ямпільського р-ну Вінницької обл.) Валентин Даниленко прочитав надпис над рельєфом, де був відображений жрець, що стоїть на колінах перед деревом з півнем на вершечку, а позаду нього стоїть олень. Надпис повідомляв: "Аз есмь Миробог жрець Ольгов". Із цього тексту треба розуміти, що символом Миробога як осіннього Сонця є Олень. І, напевне, Оленя (або його молоко), як священну тварину, приносять у жертву Миробогу під час осінніх полювань. [5].

У Велесовій Книзі є два отця Русі – Богумир і Ор. В імені Богумира не складно побачити Миробога – осіннє Сонце, який був перед отцем Орієм – весняним Сонцем: "А по Богумиру був Орій з синами своїми". [1, ВК,10]. Аналогічно в Євангелії мітоперсонажі Іоанн Хреститель є предтечею Ісуса Христоса.

Степан Наливайко ототожнює Митру зі слов'янським Миром. І наводить свято врожаю у іранців під назвою Міхраган. [3, 225]. Частка «ган» може символізувати народження (або смерть), тому міхраган – це народження Митри.

У юдо-христосівстві свято осіннього рівнодення позначене заплідненням Іоанна Хрестителя – 23 вересня. Протилежне в Колі Сварожому свято – Благовіщення (запліднення Ісуса Христоса), яке припадає на 25 березня і відповідає весняному рівноденню.

Треба врахувати невелику розбіжність григоріанського календаря з астрономічними точками, ми виставляємо календарне 24 вересня, яке має відповідати рівноденню, за аналогіями до подібних дат і правилами їх вирахування в загальній системі свят. Зміщення в церковному календарі на один день, напевне, було пов'язано із тривалістю місяця.

Аналогічно до весняного розташування свят, коли Ярило (Юрій) ушановується через місяць після рівнодення (24 квітня), Миробогу відповідає Дмитро (Митя) (церковна дата 26 жовтня, ми виправляємо дату свята на 25 жовтня).

 

Голова Громади

author
влх. Яромир

Волхв Рідної Віри, голова громади "Полум'я Роду" (м. Дніпро) Руського Православного Кола, голова Січеславського Кола РПК.